آردواز چیست؟

یکی از اجزای ساختمان که نقش بسزایی را در طول عمر ساختمان شما دارد، سقف آن می باشد. اولین و مهمترین معیاری که در انتخاب سقف ساختمان و ویلا بسیار تأثیرگذار است، شرایط آب و هوایی می باشد. انتخاب صحیح سقف ساختمان با طول عمر بیشتر آن ارتباط مستقیم دارد. سقف شیب دار به علت مزایای زیاد در تمامی شرایط جغرافیایی با هر نوع آب و هوایی بهترین گزینه است.

تاریخچه آردواز

آردواز جزء اولین محصولات برای پوشش سقف های شیبدار به حساب می آید، تا جایی که بخش زیادی از مشتریان تمامی محصولات شیروانی (پوشش) سقف را در اولین مرتبه با نام آردواز می شناسند.

arduaz از زبان فرانسوی گرفته شده و وارد اصطلاحات تخصصی و فنی صنعت ساختمان کشور ما شده است. آردواز در لغت به معنی سنگ دگرگون شده (ریز دانه)، یکی از مواد ساختمانی مربوط به پروژه های بام سازی است.

انواع آردواز

آردواز سیمانی:

آردواز سیمانی مخلوطی از سیمان، آزبست، الیاف معدنی (پنبه نسوز)، الیاف مصنوعی و مواد شیمیایی با آب می باشد.

ویژگیهای آردواز سیمانی:

- شکل ورق های این محصول مانند پله است.

- با شیب های قابل تنظیم در نمای اصلی ساختمان به کار می رود.

- در سقف ساختمان ویلایی و آپارتمانی، بالای پنجره ها، پوشش آلاچیق، اتاق های کلبه‌ای، سردرب ورودی و… نیز بکارمی رود.

- اجزای آن رنگ شده نیست ولی ظاهری مانند بتن داشته و همچنین قابلیت رنگ پذیری دارد.

برای اینکه نمای ساختمان زیباتر شود ترکیب سیمان بری برای نما و کنیتکس برای رنگ رویه سیمانبری توصیه می شود. ترکیب آردواز برای زیبایی و حفاظت نما و در نهایت کنیتکس برای رنگ رویه آردواز نیز بسیار عالی است.

آردواز فلزی:

آردواز فلزی بعداز آردواز سیمانی به بازار عرضه شد. در همان ورود اولیه بسیاری از مشتریان و علاقمندان به زیبایی سقف را به سمت خود کشاند. آردواز فلزی در ظاهر و در جنس استفاده شده با آردواز سیمانی تفاوت زیادی دارد.

محاسن آردواز فلزی نسبت به آردواز سیمانی:

- طول عمر بیشتر

- رنگ بندی متنوع

- غیرقابل شکستن و حتی ترک خوردن

می توان در نصب آردواز از پشم شیشه و فوم برای عایق بندی سرما و گرما به داخل استفاده نمود.

محاسن نصب آردواز:

عدم نفوذ آب در سازه:

آردواز علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب به عنوان محافظی قوی برای نماهای دیگر مانند (نمای آجری، سنگی و…) عمل کرده، نقش سپری مقاوم در مقابل نفوذ آب برف و باران های اسیدی را بازی می کند.

تمیز ماندن نما از آلودگی و کثیفی:

یکی از دغدغه های بزرگ ساختمان ها نگهداری و تمیزی نما است. استفاده از آردواز به طرز قابل توجهی به این امر کمک می کند و در نتیجه در هزینه ها صرفه جویی می گردد.

زیباتر کردن نما:

مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید. این حسن آردواز به قدری ملموس است که هر ببننده ای را مسحور زیبایی خیره کننده نمای ساختمان می کند.

بعضی از اشتباهات در اجرا و نصب آردواز:

1. کم بودن اطلاعات:

مجری کار باید در زمینه نحوه نصب آردواز و نوع مصالح و ابزاری که باید استفاده کند مطلع باشد. آشنایی با تکنیک های جدید و کارآمد اجرای آردواز هم که جای خود را داراست. تازه کار بودن و نداشتن تجربه و اطلاعات کافی خسارت های غیر قابل جبرانی به دنبال خواهد داشت.

2. توجه نکردن به تفاوت آردوازها:

آردوازها انواع و کیفیت و طول عمرهای متفاوتی دارند. سقف شیروانی و آردواز اگر به درستی انتخاب و اجرا شوند حتی می توانند تا 100 سال هم عمر مفید داشته باشند. ولی در غیر این صورت شما متحمل مبالغ زیادی برای تعمیرات و یا حتی تعویض خواهید شد!

3. کامل نبودن و شفاف نبودن موارد موجود در قرارداد:

یکی از مشکلات دردسرساز در اجرای آردواز این مورد است که صاحب کار از کلیه مخارج اطلاع ندارد. باید همه جزئیات راجع به نحوه اجرای آردواز را بیان کنیم. بعضی از جزئیاتی که لازم است به صورت ریز در قرارداد ذکر شود، عبارتند از:

1- نوع، سایز، طول و ضخامت

2- روش پیاده سازی و اجرا

3- تعداد آردواز مورد نیاز و مصالح و…

قرارداد باید پس از خواندن دقیق و توضیحات شفاهی به امضای طرفین برسد و در صورت امکان ثبت قانونی گردد.

4. رعایت فاصله گذاری ها (headlap):

رعایت فاصله گذاری ها در نصب موفق و کارآمد آردواز دارای اهمیت بالایی است. فاصله گذاری مناسب بین قطعات آردواز باید دقیق و با اندازه استاندارد باشد نه خیلی کم و نه خیلی زیاد.

5. اتصالات نادرست و بی کیفیت:

سه عامل از نفوذ آب و خراب شدن آردواز جلوگیری می کنند:

1-کیفیت آردوازها

2-مصالح و ابزاری که آن ها را به هم متصل می کند.

3-نه تنها جنس مواد اتصال دهنده باید از فلز مرغوب باشد، بلکه باید به درستی پیاده سازی شود.

با تجربه و مهارت زیاد می توان از مشکلاتی مانند چکه کردن سقف و نفوذ آب جلوگیری کرد.

6. راه رفتن بر روی ورق های آردواز ممنوع:

بعضی از کارها به ظاهر خیلی پیش پا افتاده است ولی مشکلات خیلی بزرگی ایجاد می کند. یکی از این اشتباهات راه رفتن بر روی ورق های آردواز در زمان اجرا می باشد. این ورق ها باید به ترتیبی نصب شوند که کارگران دیگر رفت و آمدی بر روی ورق های نصب شده نداشته باشند. در غیر این صورت در مدت زمان کوتاهی ورق های آردواز از جای خود درآمده و خواهند افتاد!

7. مواد پوششی ضعیف:

مصالح کف سازی و پوششی باید به همان اندازه ی ورق های آردواز دوام و ماندگاری داشته باشند. مصالح پوششی که زیر آردوازها قرار می گیرند باید حداقل 150 سال عمر کنند!

تخته های چوبی با ضخامت حدودی 3 الی 8 سانتیمتر بسیار مناسب اند. از موادی که برای متصل شدن به هم نیاز به چسب دارند نباید استفاده کرد (تخته سه لا، چوب های لمینیت و…). در صورت استفاده از اینگونه مصالح طول عمر سقف کاهش پیدا خواهد کرد.

پس در زمان انتخاب پیمانکار و شرکت برای اجرای سقف شیروانی و آردواز حتماٌ به تجربه و میزان اطلاعات آن پیمانکار و نحوه پیاده سازی آردوازها و مصالح مورد استفاده دقت کنید.

کاربرد آردواز در صنعت ساختمان:

ورقه های آردواز موجب محافظت هر چه بیشتر از بام ساختمان شما در برابر بارش های سنگین برف، باران و تگرگ و آلودگی های شیمیایی، تغییرات شدید دمایی و خوردگی ها می شود. ضمن اینکه این ورقه ها زیبایی نمای ساختمان شما را چند برابر می کنند و در واقع این ورقه ها برای پوشش بام سازه ی شما یک انتخاب چند منظوره با مزایای بسیار زیاد هستند. کاربرد آردواز فقط به پوشش سقف شیب دار خانه ها ختم نمی شود، این ورقه ها در زیبا و بادوام سازی آلاچیق ها، اتاقک‌های کلبه‌ای، سردر ورودی مجتمع ها و پارکینگ، فضاهای استراحتگاهی در جنگل ها و… بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل طراحی، اجرا و نصب آردواز به شکل صحیح و مطابق استاندارد:

  • طراحی دقیق و اصولی
  • تهیه مصالح آردواز
  • زیر سازی های فلزی
  • اجرای شاسی کشی و همچنین زیر سازی چوب با فاصله مورد نیاز (حداقل ۲۰ سانت)
  • نصب این محصول با رعایت استاندارد و همچنین نکات ایمنی
  • نصب و اجرای فلاشینگ ها و تیزه ها برای آب بندی

ویژگی های آردواز:

  • مقاومت و دوام بسیار بالا
  • عایق و غیر قابل نفوذ بودن
  • زیبا و کلاسیک و دارای رنگ بندی
  • سبک
  • و…

گروه تولیدی بام تایل با تفکری نو و با تکنولوژی روز، پیشرو در صنعت اجرای آردواز شیروانی می باشد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
خواندن 2500 دفعه
تیم بام تایل

گروه ساختمانی بام تایل با سابقه ای دیرین و درخشان در زمینه اجرا و طراحی سقفهای ویلایی و ارایه محصولات به روز و باکیفیت ، در حال حاضر به عنوان یک شرکت معتبر و پیشرو در زمینه توزیع و پخش این گونه محصولات در ایران به فعالیت می پردازد .

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

کانال سنگریزه المتاینستاگرام بام تاییل تلگرام بام تایل

درباره بام تایل

گروه تولیدی بام تایل با هدف تولید محصولاتی که منجر به صرفه جویی اقتصادی در رقابت با محصولات وارداتی میشود،تاسیس گردیده است .بام تایل با بهره گیری از تکنو لوژی پیشرفته و مرغوب تریت متریال،در حال توسعه محصولات خود است.هدف از تولیدات این محصولات توسعه و بهبود پوشش های سقفی در جهت افزایش ارزش املاک مشتریان است.

مشخصات تماس

کارخانه:شهرک صنعتی شمس آباد-بلوار نگارستان-خ دی-پ31

تلفن :02155449763

همراه : 09121717911

با مدیریت مجموعه تماس و کاملا رایگان مشاوره بگیرید

Website Traffic

آمار بازدید سایت

بالا